måndag 9 september 2019

Tävlingsvecka

Förra veckan blev det inte helt som jag hade tänkt mig. Jag hade en rätt ambitiös plan at thinna med 4 pass trots en ganska hektisk helg, så att jag hann med 3 av dem känns som ett ok resultat. Dessutom var det ett lugnt pass som ströks, inte det superjobbiga tröskelpasset.


  • 8k + styrka (hann faktiskt inte med styrkepasset eftersom jag är gräsänka och behövde lägga min yngsta dotter)
  • Intervaller: 2 km uppvärmning, 5x1 km i 4:55 till 5:15-tempo med 1 min vila
  • 6k lugn löpning
  • Tröskelpass: 1+3+4+2  Det blev 1+3+3+2 km istället. Men å andra sidan körde jag i ett snabbare tempo än planen (5.07 istället för 5.12) så jag bedömmer att passet var godkänt.
Den här veckan är det dags för min livs första halvmarathontävling! Är både pepp och nervös. Mest är jag nervös över att jag inte har koll på omgivningarna, tex var starten går och hur jag ska hitta allt. Att genomföra loppet kommer nog att gå ok. Men jag har inte riktigt kläm på hur snabbt jag kan springa. Enligt det schema jag följer så ska jag ligga på ca 5.15 minuter/km men jag är rätt säker på att det är för snabbt för mig. Har bestämt mig för att det kan vara klokt att ligga på någonstans mellan 5.30-5.45. Då skulle jag landa på en tid runt 2h. Om jag kommer under 2h så har jag bestämt mig för att jag kommer att bli supernöjd :-)


Veckans träningsplan:
  • Koordination/Intervaller: 2km uppvärmning, 8x45s i 4:45-tempo m 1min vila, nedjogg 2km
  • 20 min lugn distans och 3x100m fartökningar
  • Halvmarathon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar