måndag 25 januari 2021

Nytt år, nya tag!

 Nu tänkte jag sätta igång med årets löparsatsning. Jag var anmäld till Göteborgsvarvet 2020 men på grund av COVID-19 blev den framflyttad till september i år, vilket passar mig väldigt bra. Jag tycker egentligen att det är för tidigt på året att springa en halvmara redan i maj. Planen nu är att först börja på ett löparprogram för att springa milen på 55 minuter och sedan tänkte jag hoppa på ett program för att springa en halvmara på 1:50. Har sprungit ett par gånger i år (6 km i lugnt tempo) och det kändes faktiskt helt ok. Jag är väl knappast i mitt livs form, men inte heller ur form. Dessutom väger jag 1-2 kg mindre, vilket nog också spelar roll. 

Veckans plan:

  • Måndag: 4 km i 6:15-tempo
  • Tisdag: yoga
  • Onsdag: 5km i 6:15-tempo, 5 min bålstyrka +5 min rörlighetsövningar
  • Torsdag: styrketräning
  • Fredag: 5km i 6:15-tempo, 5 min bålstyrka +5 min rörlighetsövningar
  • Lördag: yoga
  • Söndag: HIT-pass 
Jag har lagt till yoga, vilket jag inte tränat på många år. Testade ett kort program i förrgår och det kändes faktiskt väldigt skönt att stretcha ut kroppen i ett lugnt tempo. Tror att det blir lagom under mina "vilodagar". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar