fredag 29 januari 2021

Omplanering

 Justerar veckans plan efter utfallet och man kan verkligen inte säga att jag följt planen. Men den här veckan har temperaturen sjunkit och allt är halt med isklumpar och snö fläckvis på trottoarer och vägar. Så, nej, att springa har inte känts som ett bra alternativ. Men jag tar det med ro faktiskt. Jag försöker istället att hitta andra träningsformer som passar bättre just nu. Det finns verkligen otroligt många bra pass helt gratis på YouTube! Hittade ett "yoga for runners"-pass som jag körde igår. Jag blev inte superimponerad av det men det var ändå skönt att sträcka ut kroppen efter onsdagens tabata med rejäl träningsvärk i rumpan som följd. Adderade lite bålstyrka och övningar för att motverka knäont. Så det blev ändå ett ganska skönt träningspass. Tidigare har jag tyckt att ett träningspass behövde innebära en rejäl pulshöjning och om jag inte var totalt slut och genomsvettig efteråt så var det liksom knappt lönt. Nu har jag lärt mig att uppskatta även lågintensiv träning och jag tror faktiskt att det är minst lika viktigt som det högintensiva. 

Imorgon har jag bokat en badmintonbana för en timme tillsammans med en kompis. Så då blir det lite annan träning igen. Jag funderade ett tag på att skaffa halkskydd till löpardojjorna men eftersom det är så få isiga dagar i södra Sverige så bestämde jag mig för att istället fokusera på inomhusträning. Kanske är det till och med ännu bättre än min ursprungliga plan så att ben och leder hinner med på resan. 

Veckans plan:

  • Måndag: 4 km i 6:15-tempo
  • Tisdag: yoga
  • Onsdag: 5km i 6:15-tempo, 5 min bålstyrka +5 min rörlighetsövningar - 40 min Tabata
  • Torsdag: styrketräning - yoga for runners + bålstyrka
  • Fredag: 5km i 6:15-tempo, 5 min bålstyrka +5 min rörlighetsövningar - 30 min HIIT
  • Lördag: yoga - Badminton
  • Söndag: HIT-pass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar